Re-engaging the Natural and Built Soundscape through Soundscape Composition

Barry Truax

The relationship between bio-acoustic and socio-acoustic habitats is explored within the context of soundscape studies, including the work of the World Soundscape Project, Bernie Krause, David Monacchi and the author. The possible contributions of musicians to acoustic sustainability are explored, along with the emerging practice of soundscape composition on the part of field recordists, composers and sound artists treating environment as music. Criteria for studying and evaluating acoustic communities and their soundscapes are presented.

 

Il saggio approfondisce il rapporto tra habitat bio-acustici e habitat socio-acustici nella prospettiva degli studi sul paesaggio sonoro, soffermandosi sui lavori del World Soundscape Project, di Bernie Krause, di David Monacchi e dell’autore del saggio stesso. I potenziali contributi dei musicisti alla sostenibilità acustica vengono messi in relazione con le nuove pratiche della soundscape composition attivate da field recordists, sound artists e compositori che trattano l’ambiente come materiale musicale. Alla luce di queste considerazioni, vengono proposti alcuni criteri per lo studio e la valorizzazione delle comunità acustiche e dei loro paesaggi sonori.