Alessandra Carlotta Pellegrini
Alessandra Carlotta Pellegrini has been the scientific director of the Isabella Scelsi Foundation (Rome) since 2001 and professor of History of Music at the Conservatorio ‘Domenico Cimarosa’ in Avellino since 2020.
Her main study and research interests are 20th-century music, archival music sources relating to the 19th and 20th centuries, and the preservation, enhancement and management of musical archival heritage. She edited the edition of Giacinto Scelsi’s autobiography Il sogno 101, in Italian (Quodlibet 2010) and French (Actes Sud 2010) and the volumes Music as dream. Essays on Giacinto Scelsi (Rowman&Littlefield 2013) and The Aesthetical Writings of Giacinto Scelsi (Rowman&Littlefield 2023).
She edited the volume 21 + 26 by Alfredo Casella (Olschki 2001) and is the author of essays on 20th-century Italian music, in particular on Alfredo Casella, Giacinto Scelsi, Luigi Nono, Goffredo Petrassi, and Paul Hindemith. She carried out the first complete cataloguing of Giuseppe Verdi’s autograph musical sketches (Studi Verdiani no. 28, 2018). She was president of the Commission for the National Edition of Verdi’s papers and documents. She is a member of the scientific committee of the Istituto Nazionale di Studi Verdiani (Parma) of which she was scientific director from 2015 to 2018.
Alessandra Carlotta Pellegrini è direttore scientifico della Fondazione Isabella Scelsi (Roma) dal 2001 e docente di Storia della Musica presso il Conservatorio “Domenico Cimarosa” di Avellino dal 2020.
I suoi principali interessi di studio e di ricerca sono la musica del XX secolo, le fonti musicali d’archivio riferite al XIX e al XX secolo, la conservazione, valorizzazione e gestione del patrimonio archivistico musicale.
Ha curato l’edizione dell’autobiografia di Giacinto Scelsi Il sogno 101, in italiano (Quodlibet 2010) e in francese (Actes Sud 2010) e i volumi Music as dream. Essays on Giacinto Scelsi (Rowman&Littlefield 2013) e The Aesthetical Writings of Giacinto Scelsi (Rowman&Littlefield 2023). Ha curato il volume 21 + 26 di Alfredo Casella (Olschki 2001) ed è autrice di saggi sulla musica italiana del XX secolo pubblicati in riviste scientifiche di rilievo nazionale e internazionale.
Ha effettuato la prima catalogazione completa degli abbozzi musicali autografi di Giuseppe Verdi (Studi verdiani n. 28, 2018). È membro ed è stata presidente della Commissione per l’Edizione nazionale dei carteggi e dei documenti verdiani. È membro del comitato scientifico dell’Istituto Nazionale di Studi Verdiani (Parma) di cui è stata direttore scientifico dal 2015 al 2018.