Spiritualizing Gender in Domestic Music
Roe-Min Kok (McGill University, Montréal)
Following the Reformation, the Protestant faith placed responsibility for the family’s spiritual wellbeing and moral behavior in the hands of the pater familias. But by the early decades of the nineteenth century, the discourse had shifted decisively. The household of Clara and Robert Schumann «stood at the end of two generations during which the status of mother had steadily risen» (Tosh 1996). Writers ranging from John Locke (Some Thoughts Concerning Education, 1693) and Jean-Jacques Rousseau (Emile, or on Education, 1762) to Johann Heinrich Pestalozzi (Leonard and Gertrude Vol. 1, 1781; How Gertrude Teaches Her Children, 1801), Jean Paul (Levana, 1807) and Friedrich Froebel (Mother Songs, 1844) valorized the mother and her moral influence. For the Lutheran father – whose spiritually sanctioned role had supported his claims to virility, justified his breadwinning activities, and offered him opportunities for the exercise of personal authority – the rise in status of motherhood entailed fresh negotiations of the gendered power dynamics inherent in familial-marital relationships. My talk probes Robert’s approach to fatherhood in the context of the maternality of his wife, Clara, within their Lutheran household. While dutiful towards their large brood, Clara also harbored mixed feelings of “ambivalence” and “resentment” – in contrast to Robert, «an unusually devoted father … for his time» (Reich 2001). The latter assessment is ostensibly based on his many compositions for children, as well as touching fatherly observations about their offspring’s daily lives in the Little Memory Book (1846-1854). Robert’s paternal devotion shows a marked pattern, however. He dedicated music only to their daughters – not sons – and recommended Bible readings clearly aimed at women. Taking into account the above contexts, I analyze his Three Piano Sonatas for the Young op. 118 (1853), written for Marie, Elise, and Julie Schumann. I show unusual musical features that point to Robert’s focus on reinforcing female spiritual-moral behaviour. His concern implicitly censured Clara: a female traveling pianist, her maternality corresponded to neither the Lutheran nor early Romantic models of motherhood. A deliberately concealed omission of a misogynistic biblical text recommended by Robert (Eugenie Schumann, Memoirs, 1925), appears to confirm the spiritually tinged gendered tensions in the Schumann household.
Dopo la Riforma, la fede protestante affidò ai pater familias la responsabilità del benessere spirituale e del comportamento morale della famiglia. Nei primi decenni del diciannovesimo secolo, il discorso però mutò in modo decisivo. La famiglia di Clara e Robert Schumann «stood at the end of two generations during which the status of mother had steadily risen» (Tosh 1996). Diversi scrittori, da John Locke (Pensieri sull’educazione, 1693) e Jean-Jacques Rousseau (Emilio o dell’educazione, 1762) a Johann Heinrich Pestalozzi (Leonardo e Geltrude, vol. 1, 1781; Wie Gertrud ihre Kinder lehrt, 1801), Jean Paul (Levana, 1807) e Friedrich Froebel (Mutter- und Kose-Lieder, 1844) valorizzarono la madre e la sua influenza morale. Per il padre luterano – il cui ruolo spirituale aveva contribuito a sostenere le sue pretese di virilità, a giustificare le sue attività di capofamiglia, e a favorire l’esercizio dell’autorità personale – l’ascesa dello status dell’essere madre comportò nuove negoziazioni delle dinamiche di potere di genere nelle relazioni famiglia-marito. La mia indagine esamina l’approccio di Robert Schumann alla paternità, in relazione alla maternità di sua moglie Clara, nell’ambito di una famiglia di fede luterana. Sebbene attenta e coscienziosa verso la loro numerosa nidiata, Clara nutriva anche sentimenti discordanti di “ambivalence” e “resentment” – in contrasto con Robert, «an unusually devoted father … for his time» (Reich 2001). Quest’ultimo giudizio si basa evidentemente sul fatto che scrisse numerose composizioni per bambini, oltre che sulle toccanti osservazioni paterne sulla vita quotidiana della prole nel Erinnerungsbüchelchen für unserer Kinder (1846-1854). Tuttavia, la devozione paterna di Robert sembra essere guidata da un preciso schema. Dedicò musica solo alle figlie – non ai maschi – e raccomandò letture bibliche chiaramente rivolte alle donne. Tenendo conto del contesto descritto, nel contributo analizzo le Tre sonate per pianoforte per la gioventù, op. 118 (1853), scritte per Marie, Elise e Julie Schumann. Insolite caratteristiche musicali mostrano l’attenzione di Robert al rafforzamento della condotta spirituale e morale femminile. La preoccupazione del compositore si configura come un’implicita censura di Clara: una pianista donna, itinerante, la cui maternità non corrispondeva né ai modelli luterani di maternità né a quelli del primo romanticismo. Un testo biblico misogino – a lungo deliberatamente dimenticato –, raccomandato da Robert (Eugenie Schumann, Erinnerungen, 1925), sembra confermare la presenza di tensioni di genere spiritualmente sfumate nella famiglia Schumann.