Beethoven’s Appassionata in the Tube. Conflicting Temporalities in Graphically Animated Music Videos
Julia Freund (Justus-Liebig-Universität Giessen)
Considering the omnipresence of visual media as well as the growing familiarity with intermedial art forms, it may not come as a surprise that new forms of audio-visual listening have become popular in the last two decades, and in ways which affect the reception of ‘classical’ instrumental music. This paper focuses on a specific form of an audio-visual phenomenon – with numerous examples on YouTube – in which an audio recording of a musical piece is combined with an animated graphic visualisation of the music. Here, the sound has been digitally transformed into visual-spatial relations of points and lines which can be described as a moving diagram. This paper offers theoretical reflections on the visual and temporal disposition of graphically animated music videos, using the example of a realisation of the third movement of Beethoven’s Appassionata Sonata (in which the notational space is curved into a virtual tube). The author closely examines the correlations as well as dissonances between what we hear and what we see, drawing particular attention to the different and sometimes conflicting temporalities that are at play here. Finally, the paper contemplates how the visual representation and its setting influence our listening experience and understanding of the music.
Considerando l’onnipresenza dei media visivi e la crescente familiarità con forme artistiche intermediali, non ci si può stupire del fatto che nuovi formati di ascolto audiovisivo siano diventati sempre più popolari negli ultimi due decenni, influenzando anche la ricezione della musica ‘classica’ strumentale. Questo articolo si concentra su una forma particolare di fenomeno audiovisivo – documentata da numerosi esempi sulla piattaforma YouTube – in cui la registrazione audio di un brano musicale viene associata a una visualizzazione graficamente animata della musica. In questi video, il suono è stato digitalmente trasformato in relazioni visive di punti e linee nello spazio, che possono essere teoricamente descritte come un diagramma in movimento.
Il presente contributo offre riflessioni teoriche sulla disposizione visiva e temporale di video musicali graficamente animati, prendendo come esempio la realizzazione del terzo movimento della Sonata ‘Appassionata’ di Beethoven (in cui lo spazio notazionale è curvato in un tubo virtuale). L’autrice esamina approfonditamente le correlazioni e le dissonanze tra ciò che ascoltiamo e ciò che vediamo, prestando particolare attenzione alle differenti e talvolta contrastanti temporalità che sono in gioco. Infine, lo studio esamina come la rappresentazione visiva e il suo setting influenzino la nostra esperienza di ascolto e comprensione della musica.