Electroacoustic Soundscape Journeys: Soundwalking through Works by Hildegard Westerkamp
Tyler Kinnear
This article examines representations of physical movement in works by Canadian composer and acoustic ecologist Hildegard Westerkamp (b. 1946). Particular attention is given to Westerkamp’s work with soundwalking, an exercise in which the main purpose is listening to a specific environment while moving through it. Scholars have discussed approaches to soundwalking, including Westerkamp’s engagement with the practice. However, there has been limited discussion of the influence of soundwalking on Westerkamp’s compositions. I posit that Westerkamp’s early soundwalks and radio series (Soundwalking, aired 1978–1979) inform her later electroacoustic works in two ways: the sensation of self-movement through a physical space and isolated moments exploring the acoustic nuances of certain sound sources. To support this claim, this article juxtaposes Lighthouse Park Soundwalk (1977) with Talking Rain (1998). Both works re-create an excursion through a temperate rainforest in the Pacific Northwest of North America. However, where Lighthouse Park Soundwalk presents unprocessed excerpts from a recorded walk, Talking Rain features extended sections of processed environmental sounds, calling into question where a physical walk ends and an imagined one begins.
L’articolo analizza le rappresentazioni del movimento fisico nelle opere della compositrice ed ecologa acustica canadese Hildegard Westerkamp (1946) focalizzando l’attenzione sul soundwalking, una pratica finalizzata all’ascolto di un determinato ambiente mentre ci si muove all’interno dell’ambiente stesso. Vari studiosi si sono occupati di soundwalking, anche in relazione all’esperienza della Westerkamp; l’impatto di questa pratica sulle sue composizioni, tuttavia, non è stato ancora adeguatamente approfondito. In questo articolo si ipotizza che le sue prime passeggiate sonore e serie radiofoniche (Soundwalking, trasmesse nel 1978–1979) abbiano esercitato una profonda influenza sui suoi lavori elettroacustici, soprattutto in relazione a due aspetti: la percezione dell’auto-movimento attraverso uno spazio fisico, e l’esplorazione di aspetti isolati delle sfumature acustiche delle fonti sonore. Per veri care questa ipotesi vengono messe a confronto due opere, Lighthouse Park Soundwalk (1977) e Talking Rain (1998); ambedue le composizioni rievocano un’escursione attraverso una foresta pluviale del Pacifico nord-occidentale, nell’America del Nord. Mentre Lighthouse Park Soundwalk include vari estratti di registrazioni di passeggiate sonore non rielaborate, Talking Rain propone ampie sezioni con suoni d’ambiente modificati, invitando l’ascoltatore a rimettere in discussione i confini tra una passeggiata fisica e una passeggiata immaginaria.